Klassiek concert
 

Foto © Yoshie Kuwayama

Marie François

Ontwapenend, creatief en nauwgezet sleutelt pianiste Marie François aan haar jonge carrière. Ze heeft al twee cd’s op haar naam staan.

Ze hunkert naar zee en ze brengt graag mensen aan het lachen 

(De Twintigers Klara)

Zondag 18 september 2022 om 15u 

Abdijkerk van Bellingen

Toegang 18 €

Marie François begint als vijfjarige piano te spelen en gaat in de leer bij Joop Celis aan het Conservatorium van Maastricht waar ze met ‘Summa Cum Laude’ haar bachelor-diploma behaalt. Nadien trekt ze naar Leuven en volgt les bij Alan Weiss. Haar postgraduaat behaalt ze in Antwerpen bij Polina Leschenko, voor wie ze een eindeloze bewondering heeft. Marie vervolmaakt zich in Italië bij niemand minder dan Eliso Virsaladze en bij Lilya Zilberstein. Ook bij concertpianist Sergio Tiempo is ze welkom.

Marie François heeft behoorlijk al wat concertervaring opgedaan, in heel Europa, zelfs tot in de Verenigde Staten.

In april 2019 verschijnt haar debuutalbum Eclectic/Being me (Challenge Records International). Al diezelfde maand haalt deze cd de top tien op Apple Music, als één van de beste klassieke muziek releases wereldwijd. Ze deelt haar plaats met artiesten zoals Renaud Capucon en Boris Giltburg. Recent is haar nieuwe EP Memories of Tomorrow verschenen, in samenwerking met Sabam for Culture.

Daarnaast schrijft Marie François geregeld opiniestukken in verschillende kranten, wordt ze gevraagd om commentaar te geven op televisie en heeft ze vier maanden haar eigen rubriek op Eclips TV gehad: Het Kwartiertje Klassiek. Ook maakt ze haar eigen podcast Musing with Marie, te beluisteren op Spotify, Apple Podcast en Sound Cloud.

Sleutelwerken die Marie hebben gemaakt tot de pianiste die ze nu is:

Sleutelwerk 1

De elfde symfonie van Sjostakovitsj. Dit werk hoorde ze voor de eerste keer in het echt op een concert samen met haar grootouders. Door haar grootvader groeide in haar een enorme passie voor klassieke muziek. Nadat ze het laatste deel van deze symfonie tijdens het concert hoorde, voelde Marie zich overdonderd door het geluid en emotioneel door de muziek.

Sleutelwerk 2

Toen Marie François op zoek ging naar de sleutelwerken die haar heel haar leven zouden bijblijven, konden Polina Leschenko en Martha Argerich moeilijk ontbreken. Deze twee vrouwelijke toppianistes bewondert Marie François al een hele tijd. Het tweede sleutelwerk is het Capricio uit de partita nr 2 in c. BWV 826 van Johann Sebastian Bach gebracht door Martha Argerich.

Sleutelwerk 3

Haar twee eerste sleutelwerken waren klassiek, maar als derde sleutelwerk kiest Marie François voor een meer populair lied, 'Don't be that way' van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong, twee iconen in de Amerikaanse jazzgeschiedenis. Het is muziek die ze graag deelt met de luisteraars.

Sleutelwerk 4

Als laatste sleutelwerk , en voor de tweede keer kiest pianiste Marie François voor muziek van Bach. Marie studeerde aan de LUCA School of Arts (Lemmensinstituut). In haar laatste masterjaar werd door alle studenten de Mattheuspassie uitgevoerd. Initieel begon ze met wat tegenzin aan het project, want Marie wilde zich meer focussen op piano spelen. Maar uiteindelijk heeft ze in het koor ontzettend veel plezier beleefd. Iets wat Marie als pianiste enorm mist is, in grote groep samen musiceren. Telkens wanneer ze nu muziek hoort uit de Mattheuspassie, maakt haar dat ontzettend gelukkig.

Johann Sebastian Bach - Mattheuspassie, BWV 244: Wir setzen uns mit Tränen nieder o.l.v. Philippe Herreweghe

Naar Klara De Twintigers

Nationale Loterij
Belsack
Dekoninck
Jejo Wines
Gemeente Pepingen
Colora
Doraku
Materia Gin
KBC
Alzarine
Villa servais