An Vanderlinden (°1969), master in de Beeldende Kunst, houdt van zwart. En van steenkool. Opgegroeid in een Limburgse mijnwerkersfamilie kan dat haast niet anders.
Vanderlinden is gefascineerd door alle facetten van zwart en licht die steenkool bevatten. Waar ze zich oorspronkelijk beperkte tot het gestructureerd aanbrengen van stukken steenkool op haar doek, begon ze in 2017, op zoek naar de zwartst mogelijke verf, de steenkool zelf te vermalen tot pigment.
Uit haar onderzoek bleek dat verschillende soorten steenkool andere tinten geven. Het zwartste resultaat verkreeg ze uit steenkoolresten geplukt uit de transportbanden en machines in de oude mijngebouwen van Beringen. Ze werkte hier een jaar intensief op verder, en ontwikkelde 2 soorten kwaliteitsvolle, duurzame verf. Een glanzend warm bruine, transparante verf, die ze in vele lagen over elkaar aanbrengt; en de allerzwartste zwarte verf.
Tijdens een Artist Residency in 2018 in het oude mijngebouw, werden het kolenstof, de immense machines van de kolenwasserijen en het lichtspel, vertaald in een spel van lijnen, cabines, trappen, lichte en donkere vlekken. Door het opmerken van een trap, een openstaande deur en het achterliggende licht wordt duidelijk dat dit ook symbolisch is. De achtergelaten steenkool is getransformeerd, het zwartste zwart toont hoeveel licht er nog zit in wat wij “zwart” noemen, …
Is een transformatie het licht aan het eind van een tunnel, duidt een trap op een weg naar ….
Website: www.anv.be
Instagram: www.instagram.com/anv.be
Facebook: www.facebook.com/anv.be