Mileen Malbrain is geboren op 11 december 1958 te Leuven. Haar jeugdjaren speelden zich in Dendermonde af waar ze Latijn-Wetenschappen studeerde en aan de muziekschool en tekenacademie kennis maakte met piano en beeldende kunst.
Haar studiejaren aan de faculteit bio ingenieurswetenschappen werden gevolgd door een aantal jaren van wetenschappelijk onderzoek aan de KULeuven. Later behaalde ze het aggregaatsdiploma in de fysica en gaf ze tot 2018 lessen wetenschappen in SMLeuven.
Haar eerste kunstwerken waren minimalistisch waarbij de focus lag op ritmes, structuren, reliëfs, evoluties, vermenigvuldigingen, licht & schaduw. Vele materialen werden verkend en toegepast; gebakken en ruwe klei, hout, metaal, magneten, spiegels, glas en plexiglas… Vanuit haar wetenschappelijke achtergrond is er steeds veel aandacht naar onderzoek gegaan. Ook het stilstaan en vastleggen van vele ontwikkelingsfasen bij het uitvoeren, zijn voor haar van onschatbare waarde. Dit zijn haar triggers voor een blijvende creatieve flow. Met haar kinetische werken worden nieuwe elementen zoals geluid en beweging en het vasthouden van de aandacht toegevoegd. Ook thema’s zoals chaos, transparantie, groepsgedragingen tegenover individueel gedrag, constructie, deconstructie en manipulatie komen aan bod.
En tenslotte is, dankzij haar recente textiele werken, haar grootste openbaring ontstaan: plots is de drager overbodig. Iets wat haar reeds lang bezig hield; ‘Ik heb de drager nodig om mijn reliëf op te bouwen maar deze drager zit ook in het beeld en bepaalt mee het beeld. Hoe kan ik zijn aanwezigheid uitschakelen? En voilà, de vele weefsels die ik momenteel in verschillende materialen maak, ontstaan zonder drager en geven mij vele presentatiemogelijkheden.’
https://beeld.be/kunstenaars/mileen-malbrain