Beeldhouwwerk en installaties – adelinschets@gmail.com
Ik studeerde Geschiedenis, Kunstwetenschappen en Archeologie aan de VUB, beeldhouwkunst aan de Kunstacademie in Vilvoorde en tekenkunst aan de Kunstacademie in Halle. Met die rugzak ben ik al vijftien jaar op kunstzinnige ontdekkingstocht.
Originele kunstwerken maken impliceert permanent zoeken, naar nieuwe invalshoeken. Ook worstelen hoort erbij, met erg diverse materie. Geleidelijk ontwikkelt zich een eigen vormentaal.
Wanneer het resultaat van dat denken en zwoegen de kijker boeit - eventueel ontroert - vindt de kunstenaar zijn werk geslaagd. Het oordeel van de toeschouwer is de ultieme graadmeter.
In een aangepaste omgeving kan een kunstwerk in balans, betekenisvol zijn. Het kan er een gevoel van rust oproepen, tot nadenken stemmen, in de chaos van het dagdagelijkse.
De installatie “Brug”, die ik dit jaar aan het oordeel van het publiek onderwerp, is gemaakt met eeuwenoud materiaal. Uit de Zennebedding opgegraven tijdens de voorbereidende werken voor een nieuwe brug.
Hermetisch afgesloten heeft het in al die jaren weinig aan robuustheid ingeboet. Toch maakt de hoge leeftijd het vanzelfsprekend delicaat.
Ouderdom, grilligheid, onvoorspelbaarheid, … het dwingt je tot respect. Het is niet evident om met waardevol materiaal passend om te gaan. Dat geldt evengoed voor de locatie waar het wordt tentoongesteld, het kloosterdomein van Bellingen.
De brug, metafoor voor zowel nabijheid als afstandelijkheid.
De brug, naar de ander. Zet jij de stap of niet?