Vooraleer ik aan de daadwerkelijke creatie van een sculptuur begin, is het eerst een nauwkeurig en goed gedefinieerd idee in mijn geest. De eerste fase is de wens om een onderwerp te behandelen. Daarna komen de symbolen, objecten of andere elementen die ik zal boetseren om dit onderwerp aan te pakken. Naarmate het project vordert, verfijnt het technische aspect. Ik visualiseer de sculpturale beperkingen en breng daar een oplossing aan. Als alles mentaal op zijn plaats is, kan het kleiwerk starten. Het komt dus voor dat technisch denken de materie tot het uiterste drijft.
De emoties die ik wil uiten leiden mij in mijn werk. De onderwerpen die ik benader zijn die waar ik het gevoeligst op reageer. Mijn creatief proces volgt daarom een zeer instinctieve dynamiek.
Eén van de terugkerende elementen van mijn werk is vooral het onzichtbare. Het speelt een belangrijke rol in mijn sculpturen. Het geeft me de mogelijkheid om op te roepen en te suggereren, wat de nodige ruimte schept voor het uiten van emoties. Het is de fundamentele aanvulling van de tastbare delen van de sculptuur.
De handen zijn een ander onderdeel die vaak aanwezig zijn in mijn creaties. Ze zijn een belangrijke inspiratiebron omdat ze me in staat stellen om te vertellen wat het lichaam uitdrukt door middel van non-verbale communicatie. Zo roept de weergave van de hand het begin op van een dialoog tussen het behandelde thema en de levenservaringen van personen. Zelf zijnde een zeer tactiele persoon, de hand is het voertuig van emoties en levenservaringen.
Contact
Website
www.maitewagemans.com
@maite_wagemans_art
Artistieke opleiding
- Diploma van de Academie voor Beeldende Kunsten in Mol (provincie Antwerpen)
- Beeldhouwcursus aan de Ateliers créatifs de Lillois-Witterzée (Waals-Brabant)
- Keramiekcursus in het Cultureel Centrum van Tubize (Waals-Brabant)
Groepstentoonstellingen
2022
- Galerie Art Valley, Herne (Vlaams-Brabant)
- Kasteel Coloma, Sint-Pieters-Leeuw (Vlaams-Brabant)
- Salon d'Art du Bon Vouloir, Mons
- Exposition des artistes brainois, Braine-le-Château (Waals-Brabant)
2021
- Galerie Le QG des Artistes, Charleroi
- Créations, Cultureel Centrum Tubize (Waals-Brabant)
2019
- L'or bleu, Espace Lilloisien, Braine-l’Alleud (Waals-Brabant)
2018
- Voisinages, Cultureel Centrum van Tubize (Waals-Brabant)
- Jardins secrets, Espace Lilloisien, Braine-l’Alleud (Waals-Brabant)
Komende tentoonstellingen
2022
- 14 en 15 mei: Second Home Expo, Flanders Expo, Gent
- van 20 mei tot 1 juni: solotentoonstelling, Galerie Le QG des Artistes, Charleroi
- van 24 juni tot 25 september: De Betoverende Tuin, Jodoigne (Waals-Brabant)
- van 10 tot 18 september: Kunst in het Dorp, Bellingen (Vlaams-Brabant)
- einde van het jaar: Espace Bernier, Waterloo (Waals-Brabant)
2023
- januari/februari: solotentoonstelling, Espace Bauthier, Ittre (Waals-Brabant)
- april: Kasteelpark Gaasbeek (Vlaams-Brabant)
- juli: solotentoonstelling, Cultureel Centrum Braine-le-Château (Waals-Brabant)
- november: Aarschot (Vlaams-Brabant)
Awards
- Januari 2022: genomineerd voor de Médiatine '22 Prijs (Brussel)
- November 2021: halve finalist van de NNC Gallery 21 Art Challenge (UK)
In de wind
2020
Keramiek
45 x 24 x 22 cm
Met deze das wilde ik de aanwezigheid van een persoon suggereren, zodat een denkbeeldige dialoog tot stand zou kunnen komen tussen het beeldhouwwerk en de toeschouwer.
Het geheim
2020
Keramiek
37 x 45 x 30 cm
Ik koos voor zwarte klei om de schaduw van een schuilplaats op te roepen. Deze twee vrouwen hebben een intiem geheim dat ze alleen achter gesloten deuren delen.
Laten spreken wat niet is
2019
Keramiek
22,5 x 46,5 x 21
Dit project is geboren uit de wens om de schaduwen te belichten. Door ze te vergroten en uit te rekken, wilde ik de schaduw meer tot uitdrukking laten komen dan het gebeeldhouwde onderwerp. Het ongrijpbare wordt zo gematerialiseerd.